INTRODUCCIÓ DE L’ EXPOSICIÓ

El Aguante: La Boca. Buenos Aires, de Laia Albert, ha estat escollit Millor Projecte Fotogràfic Documental MDF 2021 en la 2a edició dels Premis Tramuntana. Acompanyen aquesta exposició els treballs de Sílvia Prió i Santi Donaire, els quals han estat finalistes de la convocatòria, Meri Santos en la menció especial del jurat i Anna Lofi, qui ha participat de la residència de creació fotogràfica F/16. 

 

El Aguante: La Boca. Buenos Aires.

 

Davant la proximitat que hi ha entre el barri de la Boca i el centre neuràlgic de la ciutat de Buenos Aires, la plaça de Maig i la Casa Rosada, s’aixeca entre parets de xapa pintades de colors, una identitat de barri i resistència a parts iguals. L’olor d’asado, el tango, l’art, l’alegria, els pibes als carrers, els gossos i les dones menjant del mateix plat, l’hostilitat i la precarietat, conviuen a cops d’extrem a extrem dels seus carrers. El dia a dia, la lluita constant per escapar de realitats imposades, per personatges no escollits. Dones als carrers, gossos i nens compartint llit i menjar, homes absents fins que arriba la set.

 

El aguante intenta mostrar gràficament aquestes realitats des del punt de vista dels seus protagonistes i en el context de la ciutat en què es troben. Les nenes no tan nenes, les mares no tan absents, i les realitats constants en un barri on el color crida, l’art s’encén, i la pobresa apaga cadascun dels seus racons. El aguante navega entre el documentalisme d’una zona i època concretes, i la vivència pròpia de l’autora dins de l’hostilitat d’una ciutat tan potent com Buenos Aires. Es dibuixa, fotogràficament, l’ecosistema de les vides i els espais que formen part d’aquesta imposició de realitats.

 

 

 



BIOGRAFIA

Laia Albert i Casado (Barcelona, 1990). Nascuda i resident a Barcelona, es forma en fotografia a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC), direcció de fotografia en cinema a l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), gestió cultural a la Universitat Europea Miguel de Cervantes (UEMC) i conservació i restauració de material fotogràfic antic a l’IEFC. Dedicant-se professionalment a la docència i la realització audiovisual, treballa paral·lelament la seva obra personal basada en la fotografia d’autor, l’analogia i la investigació com a punts de partida. És, també, membre del col·lectiu internacional Film Shooters Collective i membre de Taller Milans, associació centrada en l’estudi, la divulgació i l’ensenyament de tècniques fotogràfiques antigues.

 

Tant la seva obra fotogràfica com l’audiovisual, prenen com a base tot allò que envolta les temàtiques humanistes. Investigant al voltant de la condició humana i de les herències donades per les circumstàncies i espais, la línia de treball sobre la qual projecta les seves creacions té dues vessants: humanisme i analogia.